zondag 28 november 2010

Vrijmetselarij: hoe word je lid?



Even dacht ik dat de titel van dit artikeltje zou moeten luiden: "hoe word je vrijmetselaar".
Die gedachte heb ik laten varen. Met toetreding tot de vrijmetselarij word je geen vrijmetselaar, in feite ben je dat in zeker opzicht al. Je zoekt al naar het mysterie, naar jezelf, naar het Hogere Beginsel in je. Je bent al op pad, maar wilt wellicht je eigen pad vervolgen op de specifieke wijze die de vrijmetselarij te bieden heeft. Je wilt je dan  aanmelden bij de vrijmetselarij. Hoe gaat dat? Welke procedure moet je doorlopen?
In dit artikeltje ga ik in op het hoe en waarom van de procedure van aanmelding voor zover voor u - in dit stadium - van belang.

Als vrijmetselaar kunnen alleen mannen ouder dan 18 jaar worden aangenomen. Voor vrouwen zijn er andere vrijmetselaarsordes, zowel gemengde ordes als een orde voor alleen vrouwen.

Als u lid wordt van de vrijmetselarij, dan wordt u lid van zowel de Loge waar u zich aanmeldt, als van de Orde, het Grootoosten der Nederlanden genoemd. Alle reguliere loges in Nederland en in enkele andere landen zoals Suriname, vallen onder het Grootoosten der Nederlanden.

De procedure van aanmelding tot inwijding duurt minimaal drie tot zes maanden. Een lange periode zult u wellicht zegen. De procedure duurt vrij lang omdat de vrijmetselarij immers geen tennisvereniging is waar je een jaartje lid van word en dan desgewenst naar een andere vereniging of zelfs een andere sportvereniging overstapt. Hoewel je ieder moment je lidmaatschap kunt opzeggen, treed je in beginsel voor een lange periode en vaak zelfs voor het leven, toe tot de vrijmetselarij. een belangrijke stap die zorgvuldig en afgewogen gezet dient te worden. Van onze kant willen we teleurstelling - voor u en voor ons -  voorkomen door zorgvuldig na te gaan of  u past binnen de vrijmetselarij, of u in de vrijmetselarij zult kunnen vinden wat u zoekt.

Zo zult u- nadat u zich bij mij  heeft aangemeld - een gesprek krijgen met twee meester-vrijmetselaren die u behalve nader zullen informeren over de vrijmetselarij, tevens zullen proberen te beoordelen of u voldoende in staat bent tot zelfkennis, of u respect kunt opbrengen voor de mening van anderen en of u voldoende de waarde begrijpt van het werken met symbolen en ritualen.
Tevens verwachten wij van u dat u een "vrij man van goede naam bent".
Met "goede naam" wordt zeker niet uw inkomen, opleiding of uw beroep bedoeld, maar wordt bedoeld dat u geen levenswandel hebt die maatschappelijk verwerpelijk is.
Met "vrij man" wordt bedoeld dat u vrij bent van dogma's en open staat voor nieuwe ideeën, nieuwe gezichtspunten. Zou u bijvoorbeeld op dogmatisch wijze een religie aanhangen, dan past u niet binnen de vrijmetselarij. U hebt in dat geval voor uzelf reeds antwoorden en "zoekt"  immers niet meer. Zie onze "beginselverklaring".

Tijdens het gesprek krijgt de u een aanvraagformulier en een vragenlijst. De ingevulde vragenlijst dient een eerste beeld te geven van wie u bent en wat uw reden tot aanmelding is. 

Na genoemd gesprek stellen beide meester-vrijmetselaren afzonderlijk van elkaar een aanbevelingsbrief op en geven die aan hun Voorzittend Meester. Deze kan, na eventueel zelf ook met u gesproken te hebben, de voorzitter van de Commissie van Onderzoek verzoeken hem te adviseren over uw aangevraagde lidmaatschap.

Tegelijkertijd tijd worden de personalia en de naam van de loge waar u zich heeft aangemeld, doorgegeven aan het secretariaat van de Orde in Den Haag. Uw gegevens worden dan op een kandidatenlijst gezet, welke lijst wordt toegezonden aan alle onder de Orde vallende loges. De lijst wordt in alle loges op de eerstvolgende bijeenkomst voorgelezen en door de Voorzittend Meester afgesloten met de vraag of iemand de kandidaat kent en informatie heeft die van belang kan zijn voor de beoordeling van de kandidatuur.

De voorzitter van de Commissie van Onderzoek  (bestaande uit ongeveer vijf leden) start het onderzoek door u te verzoeken uw levensloop op papier te zetten, waaruit uw opvoeding en geestelijke ontwikkeling zou moeten blijken.Het gaat er hier om een beeld van u te krijgen. Als vanzelfsprekend wordt, zeker bij jonge mensen, niet verwacht dat zij ver zijn in hun geestelijke ontwikkeling. Sterker nog, wij nemen elkaar niet de maat en ook bij u niet. Het gaat er voornamelijk om in te schatten of u "zoekende" bent en binnen de vrijmetselarij aan uw (verdere) geestelijke ontwikkeling kan en wil werken.
Daarnaast kan de voorzitter van de commissie u verzoeken één of twee referenties op te geven.

De Commissie van Onderzoek zal in het logegebouw een gesprek met u voeren. Dit gesprek heeft niet het karakter van een soort examen. Het is een gesprek op basis van gelijkwaardigheid met u waarbij - het zij nogmaals gezegd - nagegaan wordt van beide kanten of u past binnen de vrijmetselarij en wel om teleurstellingen te voorkomen. Een dergelijk gesprek in gemoedelijke sfeer duurt ongeveer anderhalf uur.

De commissie zal vervolgens de Voorzittend Meester adviseren over uw aanmelding.  De Voorzittend Meester zal de aanmelding met het advies van de commissie ter besluitvorming voorleggen aan de meesters van de loge.

Het positieve besluit door de meesters van de loge wordt met de nodige documenten toegezonden naar het secretariaat van de Orde. Na akkoord van de Orde zal er een afspraak met  u gemaakt worden over het moment van uw inwijding tot Leerling Vrijmetselaar. Het is dan mij en mijn broeders een grote eer u te mogen inwijden en u een prachtige avond te bezorgen. Daarmee is de procedure beëindigd en hebben wij u als onze nieuwe broeder opgenomen in onze, de wereld omspannende, broederketen.
 
webmaster

 Zie ook: "waarom zou je vrijmetselaar worden"


contact 
 Avond voor belangstellenden
L'Union Frédéric
klik hier

15 opmerkingen:

  1. Waar kan ik me aanmelden in Suriname om tot de broederschap te behoren?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. op http://www.vrijmetselarij.nl/Organisatie/Provincialegrootloges/Suriname/tabid/733/Default.aspx vind je de emailadressen van de loges in Suriname. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waarom wordt er zoveel gebruik gemaakt van syboliek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het ten doop houden van een kind is symboliek. Het krijgen van een diploma gaat gepaard met gebruiken; het is symboliek.
      De taal van de symboliek staat toe dat degene die het ondergaat de boodschap krijgt maar toch de vrijheid houdt om zijn eigen accenten te leggen.
      De VM symboliek is heel eenvoudig. Als voorbeeld, het wegslijpen van de ruwe kanten van een mens is goed te verwoorden met het werken aan 'de ruwe steen'. Het is niet meer en niet minder dan dit. Het is een bijzonder krachtige taal, veel krachtiger dan de woorden zelf.

      Peter,
      PS. Ik moet een profile geven uit het lijstje.
      Het profile is: ex vrijmeteselaar die de club een warm hart toedraagt:-)

      Verwijderen
  4. De vrijmetselarij schrijft haar leden inhoudelijk niets voor. Iedere vrijmetselaar zoekt op eigen wijze naar waarheid, naar wijsheid in alle bescheidenheid en in het besef dat hij niet de wijsheid in pacht heeft. Het gebruik van symbolen en rituelen, geeft iedere vrijmetselaar de ruimte en de stimulans om tot eigen interpretatie te komen. De symboliek dient als het ware als voertuig om je eigen weg te gaan.
    Ten tweede kunnen symbolen vaak meer zeggen en meer tot de verbeelding spreken dan woorden. Symbolen bestaan al zo lang als de mensheid bestaat. Zij geven vaak meer betekenis en uitdrukking aan diepere gevoelens die met woorden vaak niet of moeilijk te vatten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Maar wat nu als je een baan hebt waarbij er verwacht wordt dat je vroeg begint zoals 5 uur, en dus geen late avonden kunt permitteren.
    Of als er avonden
    Zijn waardoor je niet kunt komen, ( bijvoorbeeld door overwerk o.i.d.)
    Betekend dit dat zoiets je toetreding in de weg kan staan?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zeker de eerste paar jaar na inwijding, is het belangrijk om de meeste bijeenkomsten bij te wonen. Maar ook daarna is het gewenst, maar niet verplicht, om regelmatig " aan de arbeid deel ge nemen".
    Indien u inschat dat u door uw werk doorgaans geen tijd beschikbaar heeft om één, vaste avond per week naar de loge te gaan, dan denk ik dat u beter voorlopig zich niet moet aanmelden. Dus gewoon even wachten totdat u wel voldoende gelegenheid heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als je door ziekte in de WIA zit kan je je dan wel aanmelden??

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Waar kan ik me aanmelden in Turkije om van deze broederschap te kunnen genieten??

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Henk, zie http://www.mason.org.tr/

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb een vrijmetselaar leren kennen. Dit is voor mij de mooiste persoon die ik heb leren kennen. Ik heb zoveel kracht hieruit geput, dat ik sterken ben geworden en gaan groeien. Het is vooral dat ik meer wil betekenen voor de mensheid. Ik ben daar mee bezig. Maar wat ik vooral hier uit haal, kent u zelve. Das toch mooi. want je hebt fouten gemaakt in je leven, durf erna te kijken, durf ze toe te geven. Ik heb veel leed meegemaakt met mensen en nu nog, en toch hou ik van mensen, ongeacht wat ze doen. Is dat bulshit, nee voor mij niet. Niet iedereen weet waar die altijd mee bezig is. Mensen die nu gemeen zijn daar ga ik toch mee praten. Toch wil ik een verandering maken aan die mensen die gemeen zijn, ze overtuigen dat het anders moet.Maar wie ben ik, niemand. maar vind respect naar elkaar toe veel belangrijker. Ik wil nog verder mij ontplooien, ik wil nog meer doen. Ik wil de politiek in, eigenlijk om een verandering te maken naar een wet dat kinderen niet zomaar afgenomen kan worden.Ik weet het, wie ben ik, maar wil zo graag. Toch ben ik op zoek naar een andere weg om het voor elkaar te krijgen. ik voel me gedreven, maar vooral zonder haat. Dat haalt ons naar beneden. Wilde dit graag kwijt en ben dankbaar dat ik hem heb ontmoet SEVIAMOR

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goedendag, even een vraag.:' ik ben een vrouw, en al jaren zoekende naar iets passends voor mij, en dan met name de zoektocht naar mezelf, het Goddelijke, de verbinding, symboliek en de betekenis ervan, me ergens aansluiten waar ik mijn diepgang kan delen' Is er iets voor vrouwen in Limburg?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. In het artikel Vrijmetselarij en vrouwen, vindt links naar sites die u vast verder kunnen helpen. Zelf ben ik niet op de hoogte van de mogelijkheden in Limburg,
    Succes

    BeantwoordenVerwijderen